De populariteit van de pc blijft maar dalen. Voor het vijfde jaar op rij zijn er wereldwijd minder pc’s verkocht.
Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureaus Gartner en IDC.
Maar nu de stormachtige groei van de verkoop van smartphones en tablets aan het afvlakken is, wordt de daling van de pc-verkopen wel minder scherp.
In 2016 zijn volgens Gartner bijna 270 miljoen pc’s verkocht tegen bijna 288 miljoen een jaar eerder. Een daling van ruim zes procent. IDC houdt het op een krimp van 5,7 procent.
"De pc-markt als geheel is statisch en technologische verbeteringen zijn niet genoeg gebleken om weer te gaan groeien", zegt Gartner-analist Mikako Kitagawa.
"Er zijn wel innovaties geweest zoals de 2-in- 1 en de dunne en lichte notebooks en verbeteringen als een langere batterijduur. Dat deel van de markt is snel gegroeid met dank aan fanatieke pc-gebruikers die hoge eisen stellen, maar de markt voor de echte pc-enthousiastelingen is niet groot genoeg om de hele markt te laten groeien."
Alle grote merken zagen hun verkopen dalen, maar Apple en Acer met respectievelijk 8,7 procent en 9,9 procent het meest. Marktleider blijft het Chinese Lenovo.
Kitagawa voorziet geen nieuwe groei van de pc-markt als geheel, maar wel op de deelmarkten voor pc-fanaten, de zakelijke markt en voor gaming. De verkopen van in aanloop naar de feestdagen in het afgelopen kwartaal waren ook lager dan in 2015:
"Pc's zijn geen favoriet cadeau meer, consumenten zijn enthousiaster over andere elektronica, zoals de virtual personal assistant (VPA), speakers en VR-devices. Verkopers hadden geen hoge verwachtingen van de pc-verkopen tijdens de feestmaand en daarom waren er ook vrij kalme reclame-campagnes."
Als de sector zelf de hoop al op gaat geven, dan lijkt het wel heel lastig te worden nieuw leven te blazen in de ooit zo alom aanwezige pc.